24-08: Informatie Bestuur


Voorafgaand aan de kick-off van de eredivisie heeft er overleg plaatsgevonden tussen bestuur en ons. Doel van de samenkomst was simpel. We informeerden het bestuur over de voortgang en eerste besluiten die zijn genomen. Ook zijn er heen en weer wat ideeën uitgewisseld. Voor ons was het tevens belangrijk dat we wel een richting opgaan die ook onderschreven wordt door het bestuur. Want als wij een totaal andere visie hebben, wordt het voor de uitvoerenden wel een heel lastige taak deze in de praktijk tot uitvoer te brengen. Maar da twas niet aan de orde. De eerste denklijnen zoals wij deze zien, zijn door het bestuur met volle instemming ontvangen.

Denklijnen
De eerste denklijnen die we volgen leggen we uit aan de hand van onderstaande figuur.

Deze figuur gaat uit van 3 kerntaken voor de bond: 

A. Sportparticipatie
Taken gericht op individuele mensen en leden (meer) aan het badmintonnen te krijgen en houden. Meer competitieve elementen voor alle badmintonners, alternatieve producten jeugd, sociale binding.

B. Verenigingsondersteuning
Taken gericht op het lokaal ondersteunen van verenigingen.  Bestuursondersteuning, kwaliteitsimpulsen, kennisdeling (hockeycorner), clusterbijeenkomsten.

C. Topbadminton
Taken gericht op topbadminton (Ere-divisie, Nationale selectie, Academies/Schools).


Deze kerntaken worden ingevuld en ondersteund door:

D. Promotie & Marketing
Taken gericht op het vermarkten van badminton met als doel een bijdrage te leveren aan één van de andere programma’s. Eén op één contact individuele leden, betere communicatie met verenigingen, lokale pr-ondersteuning verenigingen, een helder en uitvoerbaar communicatieplan.

E. Producten en Services
Taken gericht op het evalueren, bedenken en ontwikkelen van producten en services die BNL levert binnen één van de ander programma’s. We onderscheiden hier twee doelgroepen: de organisatie en de sporter.

Uitgangspunten van de programmalijnen
  • De programmalijnen zijn de dragers voor alle activiteiten die door BNL worden uitgevoerd en fungeren als kapstok.
  • Als een activiteit of project niks toevoegt aan één van de programmalijnen, is het geen kerntaak en wordt het niet opgepakt.
  • Topsport scheiden van de breedtesport, ook organisatorisch.
  • Naast bovengenoemde programmalijnen zijn er nog ondersteunende processen zoals Finace&Control, ICT, etc.
Fasering
Niet alles kan tegelijk. Sterker nog, er is nog geen eens een goed fundament om een goed en stevig huis te bouwen. Daarvoor zijn nieuwe producten en services nodig, maar belangrijker nog: een stabiele en moderne organisatiestructuur. Daarom is het belangrijk te vermelden dat we beginnen met het uitdenken van een beter organisatiemodel voor Badminton Nederland. 

Fase 1, voorbereidend

A. Organisatie ontwikkeling (ook wel bestuurlijke vernieuwing)

Fase2, direct contact

B. Lokale ondersteuning verenigingen

C. Rechtstreekse communicatie met individuele leden

Fase 3, vermarkten badminton

D. Promotie onder niet-badmintonners

In een volgend artikel gaan we dieper in op de materie.