Onderzoek bonden


Bonden
In Nederland zijn natuurlijk een heel aantal bonden die met dezelfde problematiek van doen hebben. Daarom zijn er met diverse bonden gesprekken gevoerd om te vernemen hoe men bij deze bond omgaat met deze materie. Bonden waarmee gesproken is, zijn: Hockey, Schaatsen, Tennis, Tafeltennis, Gymnastiek. Verder waren er al gesprekken gevoerd met de bondsorganisaties van: Atletiek, Handbal, Korfbal en Skiƫn.

Ondanks de grote verschillen tussen de sporten, is veel van de problematiek bij de bonden overeenkomstig. Er wordt een afstand gevoeld tot de bond en bestuurders hebben moeite uit te leggen wat de toegevoegde waarde is van de bond. Daarbij hebben veel bonden ook met grijze leden te maken. Hoe individueler de sport hoe meer grijze leden. Praktisch alle bonden zijn bezig met het maken van de omslag van regulerend naar faciliterend. Er is daarbij een groot verschil in de fase waarin diverse bonden zich bevinden.

Hockey
De Hockey bond loopt hierin ver voorop, omdat men in 1994 al begonnen is met deze verandering. Men heeft toen in het kader van het WK dat in ’98 gehouden zou worden in eigen land, de beleidslijn ‘de vereniging centraal’ ingezet. Deze lijn is nog steeds actueel en men is gegroeid van 127.000 leden naar nu 2300.000 leden en men wil in 2020 op 300.000 leden zitten.
 
Gymnastiek
De gymnastiek unie heeft inmiddels ook behoorlijke stappen gezet. 5 jaar geleden heeft men hier de verandering ingezet. Zij stellen juist de individuele leden centraal in de dienstverlening. Dit houdt in dat men alle diensten richt op de sporter. De vereniging wordt daarbij gezien als de winkel waar de sporter zijn/haar dienst afneemt en de vereniging wordt daarom maximaal ondersteunt. Nu na 5 jaar is voor het eerst dat de dalende trend van het ledenaantal is gestopt en men weer in de lift zit.

Wanneer we de kern er uit halen, vallen een aantal zaken op:
-        Bestuurlijke vernieuwing, een nieuwe aanpak vergt een vernieuwd organisatiemodel.
-        Kerntaken, spreek af welke diensten je levert en doe die goed. Evalueer deze periodiek met de verenigingen en schrap de diensten die niet voldoende afgenomen worden.
-        Lokale verenigingsondersteuning, zorg dat er direct contact is tussen bond en verenigingen dmv accountmanagers. Help bij de lokale problemen van verenigingen.
-        Kleinschalig, organiseer bijeenkomsten voor maximaal 10 verenigingen om de interactie te bevorderen. Denk ook aan bijeenkomsten voor nieuwe bestuurders/penningmeester/trainers etc.
-        Inzicht in vereniging, het moet bekend zijn hoe een vereniging er uit ziet evt mbv CRM.
-        Actief op scholen, kinderen worden via de scholen bekend gemaakt met de sport.
-        Leerlijn, voor jeugd is een duidelijke leerlijn met vaardigheidsstappen.
-        Rechtstreeks contact leden, er is een rechtstreekse communicatie richting leden, waarbij de essentie is om toegevoegde waarde te leveren aan het individuele lid (korting, tips etc.).