Werkgroepen

In het eerste stadium van het traject waren er 4 werkgroepen die elk vanuit een eigen focusgebied hebben gekeken naar de situatie binnen het badmintonlandschap.



Coördinerend Platform
Bestaande uit: Elise Zandstra, Arjen , Daphne Oldenhof, Rien Caljouw (vz)





Dit platform was belast met het aansluiten van de stakeholders zoals de afgevaardigden en de regiomanagers. Daarnaast had ze als taak om de samenhang tussen de werkzaamheden van de diverse werkgroepen te borgen.





Producten & Services
Bestaande uit: Erik van de Peppel, Robert Spoelder, Tim de Vos, Paul van Veen (vz)


In de afgelopen weken heeft de werkgroep de uitwerking van haar focusgebied Producten en Services als volgt ingezet:
  • Er zijn 6 pijlers gecreëerd voor moderne dienstverlening met als doel badminton een boost te geven. Jeugd en dames staan hierin centraal.
  • Parallel aan deze acties worden best practices met andere sportbonden en andere Europese badmintonbonden verkend en uitgewisseld.
  • De werkgroep is enkele keren bij elkaar geweest en is momenteel het “waarom” (mindset) en “hoe” (uitvoering) aan het uitwerken.



Werkgroep Promotie & Marketing
Bestaande uit: Renso Bek, Hendrik Boosman, Richard Dijk, Jeffrey van Luijn, Remco Hol (vz)




Badminton. Van Just Fun naar Fun&Fit.
De werkgroep Marketing & Communicatie heeft zich als doel gesteld om badminton in Nederland nieuw leven in te blazen. Van campingsport naar een volwaardige sport voor iedereen.


Op basis van de geformuleerde BrandBox (zie figuur) worden momenteel 3 focuslijnen uitgewerkt.
1. Boeien
2. Binden
3. Betrekken

Deze drie lijnen, waarbij de geformuleerde en onderzochte brandbox centraal staat, vormen de stadia waarin een (potentiële) badmintonner (en ook vereniging) zich bevindt. Moeten we hem / haar nog boeien, of juist binden of, beter nog, betrekken? Elke badmintonner is immers ook een ambassadeur voor zijn of haar sport. Er zijn ruim 45.000 aangesloten badmintonbeoefenaars, en nog veel vrije badmintonners. Tel uit het aantal ‘verkopers’. Badminton moet weer gezien worden als een sport. Een leuke en gezellige sport. Een stoere sport. Een echte sport.

De werkgroep MarCom is momenteel hard bezig de bovengenoemde doelstellingen te concretiseren naar een krachtig en implementeerbaar plan welke ook praktisch handen en voeten moet worden gegeven. Maar wel samen met alle verenigingen, leden en andere actieve badmintonners van Nederland. Want alleen samen kunnen we dit bereiken.


Werkgroep Klangerichtheid

VLNR: Lilian van der Berg, Remco Kuilman, Barbara Mura, Jan Molenkamp, Bram Reudink (vz).



De werkgroep Klantgerichtheid heeft haar opdracht vanuit het bestuur opgesplitst in vier werkpakketten.
a) Theorie
Klantgerichtheid is een thema uit de marketinghoek. Er zal een analyse worden gemaakt van de meest belangwekkende theorieën in dit kader.

b) Best Practices
Er wordt langs gegaan bij andere bonden om te vernemen of dit thema ook bij hen speelt en hoe men hiermee is omgegaan. Maar eventueel zijn er ook cases te vinden buiten de sport waarvan geleerd kan worden. Gedacht wordt aan andere verenigingsorganisaties of badmintonbonden in andere landen.

c) De vereniging als klant
De meest voor de hand liggende klanten zijn de verenigingen die momenteel de leden aanmelden en de contributieafdracht doen. Er zal ook onderzocht worden wat deze groep van Badminton Nederland verwacht.

d) De badmintonner als klant
Alhoewel de vereniging op dit moment het aanspreekpunt is voor Badminton Nederland, is het individuele lid van een vereniging een minstens zo belangrijke klant. Ook voor deze groep zal onderzocht worden wat zij van Badminton Nederland verwacht.

Op basis van de resultaten van de onderzoeken zullen conclusies en aanbevelingen worden gedaan over welke richting Badminton Nederland op zou moeten alsook een actieplan hoe hier te komen.